علت گرم نشدن خودرو

علت گرم نشدن خودرو

 

هر سال معمولا در فصل زمستان اغلب افراد به منظور تسهیل در رفت و آمد اقدام به سرویس کردن بخاری ماشین می کنند چرا که یکی از مهم ترین اجزایی که در زمستان هنگام رانندگی به آن نیاز داریم بخاری است بخاری ماشین می تواند سفر در فصول سرد سال را بسیار راحت کند. اگرچه کارکرد بخاری ماشین بسیار ساده است، اما دلایل مختلفی می تواند علت کار نکردن بخاری ماشین باشد پس به جای رنج بردن از سرمای شدید زمستان، به دنبال دلیل گرم نشدن ماشین باشید در این مقاله کاسپین رنت اقدام به بررسی دلایل علت گرم نشدن ماشین می کند. هم چنین چندین روش خانگی به منظور تعمیر بخاری ماشین نوشته ایم؛ پس با ما همراه باشید.

 

سیستم گرمایش خودرو چگونه کار می کند؟

به طور کلی و مختصر و مفید بگوییم گرمایش ماشین توسط مایع خنک کننده که در موتور گردش می کند تامین می شود. مقدار کمی مایع خنک‌کننده به داخل شیلنگی هدایت می‌شود که در نهایت به مبدل حرارتی یا هسته بخاری می‌رسد. هوای سرد از بیرون، یا هوای چرخشی از داخل، از طریق هسته بخاری هدایت می‌شود تا زمانی که کابین سرنشینان کاملا گرم شود و سرنشینان احساس راحتی کنند این سیکل ادامه خواهد داشت.

 

بخاری ماشین چگونه کار می کند؟

  1. موتور خودرو، مایع خنک کننده را تا دمای بسیار بالایی گرم می کند.
  2. مایع خنک کننده از طریق هسته گرمکن (که مانند یک رادیاتور کوچک عمل می کند) رانده می شود.
  3. هوا از طریق هسته بخاری رانده می شود و در نتیجه هوای گرم به داخل ماشین دمیده می شود.

اغلب وقتی برای اولین بار گرمایش را روشن می کنید، متوجه می شوید که هوا برای چند دقیقه سرد می شود – این به این دلیل است که موتور برای گرم شدن و گرم کردن مایع خنک کننده به زمان کمی نیاز دارد.

 

 

دلایل گرم نشدن ماشین

متأسفانه، اگر بخاری خودرو شما کار نمی کند، موارد زیادی وجود دارد که می تواند باعث بروز این مشکلات شود. هم اکنون در این مقاله ما تعدادی از دلیل گرم نشدن ماشین و را گردآوری کرده ایم.

 

سطح خنک کننده پایین

معمولا رادیاتور ضعیف یا می تواند موجب بروز اختلال در این چرخه شود و اگر سیستم خنک کننده ماشین شما به طور کامل پر نشده باشد، بهتر است این موضوع را بررسی کنید.

 

اجتماع هوا در لوله های رادیاتور

یکی دیگر از عیوب و دلایل گرم نشدن ماشین اختلال و تجمع حباب های هوا درشیلنگ بخاری است که می تواند در جریان مایع خنک کننده اختلال ایجاد کند. پس بررسی این موضوع نیز می تواند تا حد قابل توجهی موجب رفع اندکی از مشکلات شود. قبل از هر اقدامی بدانید و آگاه باشید با لمس کردن هر دو شیلنگ بخاری می توانید بررسی کنید که آیا مایع خنک کننده در هسته بخاری در حال گردش است یا خیر؟

 

ترموستات

قبل از شروع فصل سرد سال حتما ترموستات را بررسی کنید چرا که ترموستات باز نیز می تواند مشکل ساز باشد، اکثر خودروهای مدرن به ترموستاتی با دمای 87 تا 90 درجه سانتیگراد نیاز دارند.

برای تست این موضوع نیز می توانید ماشین را روشن کنید و شیلنگ بالایی رادیاتور را احساس کنید. تا زمانی که موتور شروع به گرم شدن نکند، نباید حرکت مایع خنک کننده گرم را در داخل شیلنگ احساس کنید. پس از چند دقیقه، هنگامی که ترموستات باز می شود، باید یک جهش ناگهانی مایع خنک کننده داغ را احساس کنید.

 

بخاری مسدود شده

یکی از علت گرم نشدن ماشین می تواند تجمع جرم و آلودگی در سیستم رادیاتور ماشین باشد. این عامل سبب مسدود شدن و اختلال در این چرخه می شود. می شستشو و پر کردن مجدد سیستم خنک کننده با مخلوط تازه و 50/50 آب و ضد یخ از بروز مجدد مشکل جلوگیری می کند هم چنین استفاده از آب مقطر نیز بسیار موثر است. اگر با انجام کار های فوق باز هم رادیاتور ماشین شما گرم نکرد باید رادیاتور خود را تعویض کنید.

 

 

پمپ آب ضعیف

پمپ آب ضعیف می تواند دلیل گرم نشدن ماشین باشد. اگر رادیاتور اتومبیل شما کار نمی کند، قطعاً این امکان وجود دارد. پمپی با پره های پروانه خورده یا پمپی که به دلیل سر خوردن تسمه محرک به اندازه کافی سریع نمی چرخد پس بررسی این موضوع نیز می تواند موجب گذراندن زمستانی دلچسب تر شود.

​​

 

شیر کنترل بخاری معیوب

در اکثر وسایل نقلیه مدرن، شیرهای کنترل بخاری با خلاء معمولاً باز هستند و این علل اجازه می دهد تا مایع خنک کننده از طریق هسته بخاری، حتی زمانی که از بخاری استفاده نمی شود، گردش کند. این عمل در دراز مدت مجدد اختلال در عملکرد بخاری اتومبیل می شود. در این حین یک مکانیک می تواند با اعمال خلاء با پمپ دستی شیر کنترل را بررسی کند. اگر دریچه بسته نشود، متاسفانه نیاز به تعویض دارد.

 

مشکلات برقی

اگر بخاری اتومبیل شما کار نمی کنند، یا اگر صدا یا هوا از سیستم نمی آید، ممکن است موتور خراب شده باشد. مشکلات الکتریکی شامل سوختن فیوزها، معیوب بودن رله برق، سوئیچ یا مقاومت بخاری، یا شل شدن سیم‌ها می تواند از دلایل اختلال در گرم نشدن ماشین باشد که همه آنها نیز باید بررسی شوند.

نکته: همیشه هنگام بررسی شیلنگ ها و سطح مایعات مراقب باشید زیرا ممکن است آب رادیاتور بسیار داغ باشد. هم چنین اگر به این امور آگاه نیستید مراجعه به مکانیک بهترین راه چاره است.

 

 

ساده ترین راه برای تعمیر بخاری ماشین در خانه

اگر بخاری ماشین شما کار نمی کند، نگران نباشید. تعمیر آن از 20 دقیقه تا دو ساعت طول می کشد و بخاری ماشین کاملاً خوب کار می کند. اگر به امور فنی علاقه دارید در این بخش می توانید با انجام اقداماتی دلیل گرم نشدن ماشین را بیابید و آن را تعمیر کنید.

 

 

در ابتدای کار قبل از انجام هر کاری ابتدا به این موارد توجه کنید.

  • هیچ فیوزی در جعبه فیوز سوخته نیست.
  • چراغ نشانگر گرمایش (معمولاً روی دکمه بخاری) روشن می شود.
  • وقتی بخاری را روشن می کنید صدای کلیک کوچکی از داشبورد گوش می دهید.
  • اگر خودروی شما دارای سیستم کنترل آب و هوای خودکار است، مطمئن شوید که دکمه دما را تا آخر چرخانده اید.
  • مطمئن شوید که AC خاموش است. اگر هر دو به طور همزمان روشن شوند، به سادگی یکدیگر را لغو می کنند.
  • اگر سیستم بخاری روشن است و هنوز هوای گرم دریافت نمی کنید، این کار را در مرحله بعد امتحان کنید.

 

رفع نشدن بخاری خودرو به دلیل خفگی فیلتر هوای کابین

درست مانند تهویه مطبوع خانه، سیستم های تهویه مطبوع و گرمایش خودرو میز دارای فیلتر هوا است. هدف از این فیلتر این است که هوای تمیز را برای شما فراهم کند و در عین حال از گرفتگی بخاری یا مبدل حرارتی کولر گازی اطمینان حاصل کند. اگر این فیلتر به دلیل عدم نگهداری خفه شود، می تواند منجر به کار نکردن بخاری خودرو و AC شود. با این حال، این ساده ترین راه حل است و بیش از 10 دقیقه از شما وقت نمی گیرد.

 

برای انجام این کار:

 

  • فیلتر هوای کابین را در ماشین خود پیدا کنید. معمولا کنار موتور است. برای مکان دقیق می توانید به دفترچه راهنمای مالک یا اینترنت مراجعه کنید.
  • فیلتر را بیرون بیاورید و وضعیت آن را بررسی کنید. اگر گرد و غبار و برگ در آن زیاد است، باید آن را تعویض کنید.
  • یک فیلتر جایگزین را از یک فروشگاه قطعات داخلی تهیه کنید و آن را تعویض کنید.

نکته اصلی: عادت کنید با هر تعویض روغن فیلتر هوای کابین را عوض کنید. تهویه مطبوع و بخاری شما عملکرد بهتری خواهند داشت و عمر آنها افزایش می یابد.

 

 تعمیر بخاری ماشین – شیر ترموستات معیوب

اگر فیلتر هوای کابین خودروی شما سالم است و همچنان درگیر کار نکردن بخاری خودرو هستید و هوای سرد می‌وزد، نکته بعدی که باید بررسی کنید شیر ترموستات است. در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

 

  • ماشین را روی یک سطح صاف پارک کنید و ترمز الکترونیکی را درگیر کنید.
  • مطمئن شوید که ماشین داغ است؛ کمی به آن فرصت دهید تا خنک شود.
  • در حالی که موتور ماشین سرد است، کاپوت را باز کرده و محل رادیاتور را پیدا کنید.
  • در بالای رادیاتور، یک شلنگ بزرگ وجود دارد که به سمت موتور می رود.
  • شیلنگ را دنبال کنید و دریچه ترموستات (بخش فلزی روی لوله لاستیکی معمولاً جایی که وارد موتور می شود) پیدا کنید.
  • دوباره چک کنید.

 

یک نکته مهم را لازم به ذکر است که بگوییم تمامی موارد فوق فقط نکاتی هستند که می توانند به شما در انجام تعمیرات جزئی در ماشین خود کمک کنند. نتایج واقعی به درک شما و اجرای مراحل بستگی دارد. اگر در این نوع کارها تجربه ندارید یا فکر می کنید که ممکن است نتوانید آن را به درستی انجام دهید، از یک متخصص کمک بگیرید.

 

 

چرا بخاری ماشین خوب گرم نمی کند؟

بخاری ماشین می تواند به دلایل مختلفی خوب کار نکند از این رو از جمله مهم ترین دلایل گرم نشدن ماشین می توان به فیلتر هوای محیوب، سیستم تعویض بخاری، اختلال در شیر ترموستات و غیره اشاره کرد که البته باز هم نظر متخصص و نوع خودرو نقش مهمی در عدم گرم شدن ماشین دارد.

 

 

چرا بخاری ماشین باد سرد می زند؟

اگر فقط زمانی که سیستم گرمایش روشن است هوای خنک دریافت می کنید، می تواند نشان دهنده وجود مشکل باشد. چرا که همواره در ابتدای کار ماشین باد خنک وزیدن امری طبیعی است اما در ادامه یک اختلال است که باید رفع شود از این رو اول از همه، مطمئن شوید که سیستم را روی داغ تنظیم کرده اید و اجازه دهید موتور برای چند دقیقه کار کند تا به آن زمان داده شود تا مایع خنک کننده گرم شود. اگر هنوز هوای خنک دریافت می کنید، چند دلیل وجود دارد که ممکن است این اتفاق بیفتد. شایع ترین دلایل عبارتند از:

 

  • کمبود مایع خنک کننده موتور
  • ترموستات خراب
  • فیلتر هوا قدیمی

هزینه تعمیر بخاری ماشین حدودا چقدر است؟

با توجه به افزایش قیمت محصولات و رشد نرخ تورم و این داستان سراسر بحث و گفتمان نمی توان در مورد هزینه تعمیر بخاری ماشین نظر داد اما به طور کلی اگر خدایی نکرده بخاری ماشین شما دچار مشکل شد از 100 هزار تومان تا 1 میلیون تومان را برای هزینه تعمیر بخاری در نظر داشته باشید.

 

جمع بندی

وقتی بخاری ماشین در وسط زمستان کار نمی کند، می تواند علاوه بر احساس سرمای شدید موجب عدم یخ زدایی شیشه ها و بخار گرفتن شیشه ها می شود که این خود به تنهایی می تواند موجب اختلال در حرکت و کاهش دید راننده شود از این رو پیشنهاد می کنیم پس از دریافت علت گرم نکردن ماشین خود اگر خود می توانید حتما در اسرع وقت اقدام به تعمیر کنید و یا حتما با مکانیک ماهر در ارتباط باشیدو سپاگزاریم که تا انتهای این مقاله با کاسپین رنت همراه بودید لطفا تجربیات خود را در خصوص دلیل گرم نکردن ماشین با ما به اشتراک بگذارید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور